tisdag 21 oktober 2008

Trafikolyckor och annat.

Trafikolyckor har gemensamma nämnare, arbetslöshet, sjukdom, utbildning och inkomst. Bl.a. Jag personligen tror att den största gemensamma nämnaren ligger mer i det Melkersson talar om:
" - Det finns ju en mängd olika faktorer som vi inte kan säga någonting om, exempelvis kvaliteten på de bilar man färdats i."
Jag hoppas också att man fortsätter undersöka statistiken för att få svaret på den frågan. Hur påverkar ekonomin däckkvaliteten? Säkerheten på bilen? Har du pengar kanske du kan välja att själv, utan att blanda in försäkringsbolaget, bekosta en mindre skada? Hur påverkar en konstant oro för ekonomin din säkerhet som bilförare? Om en hotande avstängning av elen är förestående, hur koncentrerad är du på trafiken?

Och sedan är det den ljuvligt ödmjuka föreningen Trafikförsäkringsföreningen... Hur dom lyckats få det grepp dom har idag övergår mitt förstånd. Och greppet är med all sannolikhet ett grepp om personer med knappa inkomster. Jag vet inte hur statistiken ser ut, men ska jag sätta en femma på hur den "typiske trafikförsäkringsföreningens kund" ser ut så är det nog någon som har små inkomster och mycket knappa marginaler.

Men jag hoppas man söker fler svar och djupare svar. Så bilden kan klarna och det blir enklare att förstå VARFÖR arbetslösa, låginkomsttagare, sjuka har en sämre olycksstatistik än höginkomsttagare och friska arbetstagare har.

//Ulrika Ring
Insolvens Stockholm

Läs även andra bloggares åsikter om ,
intressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar