Nähä...
Men det är väl uppenbart att SMS-låneföretagen räknar med att ett antal inte ska klara betala tillbaka sina lån.
Men det är väl uppenbart att den som ansöker om dessa lån många gånger är fattiga människor som lånar pengar till vardagskostnader.
SMS-lån är till stor del desperata beslut tagna av desperata människor. Jag har upprepat detta tills jag blivit andfådd.
Vad som tydligen inte riktigt sjunkit in är hur man kommer åt problemet. "Konsumentkreditlagen" säger Beatrice Ask.
Kronofogdens uppdrag säger jag. Om man slutar backa upp dessa företag med statlig indrivning kommer eländet till stor del försvinna. Fogdens ökande antal ärenden är ett problem för staten - som ser sina kostnader öka - och för skattebetalarna - som får betala eländet.
För SMS-låneföretagen - liksom för många andra som tjänar pengar på människors ofrivilliga misslyckanden - är fogden en tillgång. Fogden är liksom borgensman eller garant för dessa lån. Vad du som långivare/fordringsägare än hittat på så har du lagstiftad rätt att få stöd av kronofogden.
Staten måste ställa krav på borgenären. Om vissa givna villkor inte uppfyllts får företagen själva stå för sina egna kostnader. Skattebetalarna får idag stå för fiolerna. Kronofogdens uppdrag måste omdefinieras.
Sourze.se
//Ulrika Ring
Insolvens Stockholm
Läs även andra bloggares åsikter om sms-lån
intressant.se
Borde skriva här igen...
9 år sedan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar