tisdag 19 februari 2008

- Insolvens Stockholm, föreningen

Ulrika Ring heter jag och är ordförande i Insolvens Stockholm.

Insolvens Stockholm är en ideell förening, religiöst och politiskt obunden och öppen för alla. Föreningen organiserar "överskuldsatta", dvs personer vars privatekonomi har eller håller på att kollapsa. Det är ibland ett ganska roligt "uppdrag", t.ex. när människor skapar kreativa, fungerande lösningar på sina problem, och ibland en ganska deprimerande uppgift, när vi gång efter annan träffar, pratar, mailar med människor som idag, år 2008 i Sverige, lever i fattigdom och i ett högst påtagligt utanförskap.

Jag tror att vi som arbetar inom föreningen skulle kunna skriva böcker på löpande band med historier om hur Sverige fungerar, eller inte fungerar. Det blir inga exempel i detta inlägg men det kommer säkert ramla ner en och annan levnadshistoria här under resans gång.

Syftet med denna blogg är främst att sprida det jag ser, för det jag ser och det jag hör är inte alltid samma sak. Det jag ser är utmattade personer som kämpar med att tillfredsställa sina basbehov; mat, boende, kläder... Det jag hör är uppfattningen att överskuldsatta är "slarviga" och har "överkonsumerat" och nu när det är dags att "stå för kalaset" så är passar det inte. Jag har inte haft kontakt med Sveriges alla överskuldsatta men jag har haft kontakt med så pass många att jag vill hävda att det jag ser är verkligheten, det jag hör är fördomar.

Så, syftet med min blogg är att sprida verkligheten till fler än till oss som arbetar direkt för föreningens medlemmar. Viktigt är att komma ihåg att bloggen visserligen heter "insolvenssthlm" men att jag uttrycker mina personliga iakttagelser och funderingar här, det jag skriver är alltså inte föreningens åsikter utan mina egna.

Kronofogden har undersökt problemet överskuldsättning. Deras rapport bekräftar det jag ser, människor försätts i vanmakt och förtvivlan, det är nästintill hopplöst att hitta vägar ut ur situationen och överskuldsättning kostar pengar för samhället. Enl. kronofogden 30-50 MILJARDER/år. Skattepengar som kanske skulle vara behövliga i andra sammanhang?

Nåväl,
på återhörande!
Ulrika


2 kommentarer:

  1. Himmla bra Lycka till med din blogg Och hoppas många kommer in och läser

    SvaraRadera
  2. Hej Ulrika,

    Jag har tyvärr inte kunnat hitta uppgiften som var menat att kommentera. Det finns så mycket på din blogg och det är inte lätt att veta vad som är vad.

    Men det kanske inte spelar nån roll. Det viktigaste är att du skriver bra inlägg som behandlar ett intressant ämne.

    Jag delar din uppfattning om att skuldsatta personer är snarast systemetsoffer än "slarviga" överkonsumenter.

    Jag gillat också att du utrycker en stark socialempati med dina inlägg.

    Tack fö ett intressant ämne att läsa.

    Mvh Oscar

    SvaraRadera