söndag 9 mars 2008

- Försäkringskassan och fusket.

Jag ska beskriva en helt vanlig, absurd batalj med försäkringskassan (fk) där Yours truly misstänktes vara en BIDRAGSFUSKARE.

Jag har 3 barn. Pappan till mina barn har 3 barn från ett tidigare förhållande. Ett av de barnen flyttade till pappa, dvs till oss, när han var 13 år.

Under 2 års tid räknades inte hans barnbidrag ihop med hushållets övriga barnbidrag och vi fick inte flerbarnstillägg för honom. Anledningen till detta var att endast mammans barn räknas automatiskt ihop, pappans barn måste man informera om till FK.

Bara en sån sak...

Nåväl,
efter ett par år flyttade vi 4 mil från vårt första hus. Jag ringer till fk för att familjen ska få flerbarnstillägg även för pappans son. Pappan hade under hela tiden haft underhållsbidrag.

Handläggaren:
"Han är inte skriven hos er.. Han står skriven på er gamla adress."
Jag svarar:
"Vavava, men alla papper till honom kommer hit! Nåväl ett missförstånd, han bor med oss. Mamman bor 12 mil bort. Han bor här"
Helt enkelt ett misstag, som jag i min naivitet tror ska gå enkelt att rätta till.

Efter att ha talat med fk ringer jag folkbokföringen. 4 minuter senare har vi kartlagt vad som gått fel. Hela hushållet, dvs även pappans son, hade på samma datum registrerats för ny adress. Jag och pappan hade skickat tillbaka bekräftelsepapperet för oss och för våra gemensamma barn, men tydligen inte för pappans "särkullbarn". Hans ändring av folkbokföringsadress hade aldrig bekräftats.


Dagen efter jag har talat med fk får pappan ett KRAV från fk på typ 18 000 kronor. "Felaktigt utbetalande av underhållsbidrag. Underhållbidrag har utbetalats men barnet bor inte i hushållet. Utbetalat underhåll skall betalas tillbaka."

Nytt samtal.
"Men va faan, pojken bor hos oss, detta är ett MISSTAG. Vi har rett ut det här, vi ser vart misstaget uppstod, det åtgärdas just nu, pojken BOR hos oss. Har gjort så hela tiden!"
Tjänstemannen svarar:
"Det vet jag ingenting om. Det står inte i mina papper!" (den e fin, den har jag adopterat, om än ironiskt)
Ssituationen känns galopperande galen:
"Men pojken är ett barn, 15 år, huset är sålt, andra bor där, tror ni han bor kvar hos dom? Pojken bor hos oss! Menmenmen SER du inte HÖR du inte vad jag säger?!? Du fattar väl att han inte ingick i KÖPET???"

*flämt flämt*

Kravet kvarstod.

Vi fick förståss rätt, men det tog många tjänstemannatimmar för fk, det tog många många timmar för oss, mamman ringde till fk, sonen trodde han blivit galen, jag trodde jag blivit galen, pappan alla *svett* för något där misstaget var "signed, sealed, delivered" ca 5 minuter efter det gett sig till känna.

Vi var tvugna lämna skriftligt intyg, mamman likaså, skolans rektor lämnade intyg på att pojken hade deltagit och deltog nu i undervisning på den skolan, vår tidigare granne skrev ett intyg, 2 goda vänner fick skriva intyg för att garantera att den 15 åriga sonen inte bodde kvar i huset som sålts för 2 år sedan!

År det sånt som bygger fusksverige så ger jag inte mycket för det fusket. Däremot känns det som om den där DeFelAb (delegationen för felaktigt avslag för bidrag) är nödvändig. Genom min tid i föreningen Insolvens har jag förstått och hört att detta är inget konstigt. Uppenbara misstag och oavsiktliga fel växer, genom myndighetens problemfokusering och ovilja eller oförmåga att vara lösningsfokuserad, till att bli riktiga problem för riktiga människor.

Effektivitet är inte det första jag tänker på när jag tänker på myndighetssverige.

(DN),
(ETC)(aftonbladet)

Läs även andra bloggares åsikter om , ,
intressant.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar