Ja dessa myndigheter...
Jag tycker att det här med att vara företrädare för en myndighet borde vara något fint. Det är på något sätt som att vara en Agent Bond, en 007 i samhällets tjänst. Man ser till att samhällssystemen fungerar för den som behöver det, medborgaren.
Men så är det förstås inte. Det är ett lotteri. Hursomhelst. Jag hjälper en företagare med det mycket krångliga förfarandet att få en betalningsanmärkning struken. Det är inte det lättaste...
Lagstiftarna (tjänstemännen på justitiedepartementet) insåg för något år sedan att personer måste ha möjlighet att få rättelse om en betalningsanmärkning är fel (den korrekta termen är sekretess av betalningshistorik el. något annat lika svårbegripligt), och då la man till en liten paragraf till en redan stor och svår lag, man la till ordet "missvisande". Det är så krångligt så jag reder inte ut att förklara det hela här. Men så är det i alla fall. Om en registrering i KFMs register kan bevisas vara missvisande ska man beviljas sekretess, beviljas du sekretess kommer upplysningsföretagen (de som omvandlar registeranteckningar till betalningsanmärkningar) att ta bort betalningsanmärkningen. *pust*
Det visade sig inte vara det enklaste. Jag hjälper en företagare med det oändligt besvärliga arbetet med att få en betalningsanmärkning borttagen. Eller då få sekretess på historiken för att upplysningsföretagen ska ta bort betalningsanmärkningen... Hjälper kanske är att ta i, han reder sig bra själv, utan jag mer utgör någon form av akutterapeut då han efter varje kontakt med Kronofogden (de är dom som beviljar/avslår sekretessansökan) behöver få prata och rasa av sig för att inte bli skvatt galen.
Så pratade jag med honom igen i förrgår. Då hade han blivit uppringd av UC i något säljsyfte. Han frågade varför dom ville ha honom till kund då han hade två betalningsanmärkningar. Personen på UC tog då upp hans lilla sammanställning på datorn, gick igenom och ändrade så hans "creditscoring" - som det så vackert heter, från en siffra till en bättre. Företagaren undrade naturligtvis varför, inget hade förändrats, och så kom det igen:
"Det här är inte som riktiga betalningsanmärkningar (läs leveransskulder) det här är skattemyndigheten och det går inte riktigt att bedöma på samma sätt..."
Dvs betalningsanmärkningar som uppkommit via skattemyndigheten kan lika väl vara ett resultat av SKMs verksamhet som ett resultat av företagarens verksamhet. Osäkerheten inför vad restföring av skatt påvisar gör att man behandlar en sådan restföring som en mildare form av betalningsanmärkning... Och så fick företagaren sin creditscoring höjd...
Det är så man får hjärnblödning igen...
Så har det då anlänt lite ny statistik från Kronofogden och statistiken gäller från januari till augusti i år, samt jämfört med samma tidpunkt förra året.
Inkomna A-mål (dvs statliga skulder) 1 220 015. En ökning med 4,1%
Inkomna E-mål (dvs inkassobolag mfl) 409 052. Ökning med 17,7%
Inkomna gäldenärer 155 022. Ökning med 5%
Pågående gäldenärer 488 699. En ökning med 3,1%
Inkomna skuldsaneringsärenden: 4 222, plus 2,4%
Pågående skuldsaneringsärenden: 2539, minus 7,7%
Inkomna omprövningar 826, +66,9%
Beslutade konkurser 5 384 en ökning med 32,8%
Pågående konkurser: 10 083, plus 17,3
Det är glatt och trevligt och det gör så gott att se att Riksbanken ställer upp även för svenska hushåll och inte bara för att bankerna ska få dela ut fina rara bonusar! Anspelar jag på inlägget just nedan detta :-)
ett annat bra läsvärt blogginlägg enligt mig. Villerider!
//Ulrika Ring
Insolvens Stockholm
pingat på intressant.se och twingly.
Läs även andra bloggares åsikter om kronofogden, betalningsanmärkningar, konkurs, skattemyndigheten, företagare, UC
Borde skriva här igen...
9 år sedan
Villerider!
SvaraRaderaDen bloggen ser ut som om den har en hel del kunskap att förmedla. Ska läsa den i lugn och ro, just nu har jag bara läst ett par av inläggen, men han verkar kunna en hel del. Kanske du/ni borde höra med honom om att medverka med all den erfarenhet han verkar sitta på.
/ Rune
Villerider och jag har redan direktkontakt... ;-)
SvaraRadera*s* ja det där såg mer ekivokt ut än det var menat... Vad jag ville säga är att vi har redan kontakt. *pust* bara så inga missförstånd uppstår.
SvaraRadera