tisdag 20 oktober 2009

Många små krafter...

...är i rörelse! Och det är bra. Fler krafter! Fler rörelser! Fler berättelser!

Ställ krav på att din situation behöver adresseras. Berätta hur just DU tvingas till ett liv i skuggan kanske bara för att du förlorade arbetet, skilde dig, inte kan FÅ något arbete för du har skulder (senast igår fick jag ett mail av en förtvivlad hustru till en man som nekats anställning pga skulder) , för att du försökte dig på att driva ett företag men misslyckades, för att du blev sjuk, för att..., för att..., för att...

Jag tror det här är jättebra. Fler skickar mail till olika representanter och departement och ställer dessa till svars, man frågar, man påstår, man KRÄVER! Strålande! Fullkomligt strålande!

Departementen och myndigheterna vill inte ha dina mail. Det ska du ha klart för dig. Det tar tid, det kanske upplevs som "trams", bra frågor från skuldsatta får ord tillbaka men inga svar. Bry dig inte i det, svaren har ingen betydelse! Vad som är viktigare är att DU hörs! DU märks! DU SPELAR ROLL! Fram tills att alla skuldsatta hörs och syns kommer INGEN göra någonting för dig. Det är alldeles för mycket pengar i potten för de som tjänar pengar på just din olycka. Här har ni lite fina redovisningar om exakt vilka summor det rör sig om, läs bloggen skuldsatt som hämtar information från allabolag.se och skriver om skuldindustrins megabelopp till pengar. Joakim von Anka-nivåer. De här pengarna ramlade inte ner från himlen. Någonstans kom de ifrån. Så skriv! Berätta! De som sitter och styr har absolut ingen aning om ditt helvete. Du kan inte förvänta dig att just ditt mail kommer göra någon skillnad, men ditt mail som ett bland flera tusen andra mail spelar roll!

Skriv artiklar på Newsmill.se
Hittar du en artikel i någon tidning kan du skriva på second-opinion.se
Du kan skriva på sourze.se

Du kanske skriver bra, du kanske inte skriver bra, det är underordnat. Skriv. Om inte annat skriv kommentarer på bloggar som tar upp problemet. Men MAKE A NOISE! Gör som många andra gör skicka mail till departementen och ministrarna. (gå in på www.regeringen.se och skriv via deras registrator) Skickar du ett mail till något departement eller någon minister får du gärna skicka en kopia till mig. Det är så gott att se att så många nu ÄNTLIGEN bjuder motstånd. Sitter inte tysta och lider i ett hörn. Det är strålande! Och det kommer bära frukt!

Jag vill lyfta fram en kommentar jag fick på inlägget "Kronofogden". Jag tycker den var så strålande tydlig i hur man offrar individer för att hålla den stora massan i schack. Eller man TROR man håller den stora massan i schack. Enligt mig skapar såna "uppfostrande" och lutherska pekpinnar endast ett avstånd mellan medborgaren och systemet.

Så till kommentaren:
"Hi!
Jag är nog av den åsikten att betalningsmoralen sjunker ju hårdare kronofogdarna går fram. 1993 började dom med införsel av min lön pga obetalt underhåll. Att jag inte betalat underhåll på 19 månader var pga att jag varit arbetslös en tid och helt enkelt inte hade några pengar. När vår kära kronofogde tagit det dom tyckte var rimligt så saknades det 700:- för att jag skulle kunna betala hyran. När jag påpekade det så sa dom att det var ett misstag, bad om ursäkt och fortsatte att dra samma summa i tre månader till. Jag sa upp lägenheten för att slippa bli vräkt men hade nu en hyresskuld på femtontusen att lägga till den höga, men inte helt hopplösa, underhållskulden. Enligt försäkringskassan skulle jag då betala 1200:-/mån i underhåll och fogden kunde dra 500:-/mån från min inte alltför höga lön. Det säger sig självt att skulden bara växer.
2003 hade jag levt på existensminimum i tio år och tog mig för med att räkna efter hur länge jag skulle få fortsätta betala, och kom fram till 45 år. Och då försvann den betalningsmoral och vilja att ”göra rätt för mig” som jag trots allt hade haft. Numera betalar jag enbart hyra och el. Jag bryr mig inte om böter eller straffavgifter för det gör ingen som helst skillnad ändå. På så vis har den livslånga skuldsättningen även blivit en straffbefrielse för mindre brott. CSN får givetvis inte en krona. TV-avgift? - inte en chans. Hur mycket jag än försökte så skulle jag aldrig att kunna bli skuldfri och det gör att jag heller aldrig kommer att försöka. Dom får inte en krona mer än det dom tar med tvång.
Dwight"

Jag tycker den där kommentaren illustrerar så precist det jag försöker göra med denna blogg. Peka på galenskaper. För det "Dwight" beskriver är inget annat än galenskap.
"Kontraproduktivt är ordet," sa Bill.
"Ordet är kontraproduktivt," sa Bull.

//Ulrika Ring
Insolvens Stockholm

Pingat på intressant.se och Twingly.

lägger till en liten efterlysning här. SR Ekot ska göra ett inslag om personer som fått skuldsanering men som av olika anledningar (arbetslös m.m.) varit tvugna att begära omprövning av sin skuldsanering. Klipper in Cecilia Khavars mail här.

"Hej!Jag är reporter på Ekot, Sveriges Radio och håller tillsammans med en

kollega på att granska skuldsaneringsprocessen i ett antal nyhetsinslag.
Ett av dem kommer att handla om att många ansöker om omprövning under
sin skuldsanering idag. De klarar helt enkelt inte av att betala av lika
mycket varje månad, till följd av tex arbetslöshet eller sänkt lön.
Vi tittar också på hur många som får nya skulder under saneringen, och
varför det inte finns tillräckligt med hjälp och stöd att få för att
undvika det.
Vi försöker helt enkelt skildra hur den ekonomiska krisen drabbar dem
som redan har det jobbigt.

Om du eller någon du känner, ansökt om ompröving under pågående
skuldsanering, och/eller fått nya skulder under saneringen får du
jättegärna kontakta mig! Självklart får du vara anonym i inslaget.

Med vänliga hälsningar
Cecilia Khavar"

Maila gärna på: cecilia.khavar@sr.se

2 kommentarer:

  1. Det dwight skriver är exakt varför jag hatar utrycket "göra rätt för sig"

    Om man målar in människor i hörnor så kommer de slåss, enkel matematik. Alla som har sett en instäng råtta ge sig på en människa som är 100 ggr större än råttan men råttan har inget val och vill inte dö utan att kämpa.

    Jag tycker Dwight gör rätt, varför skall han vara lojal mot samhället. Han har ju bara ett liv och primärt skyldigheter mot sina nära och kära. Samhället har ju målat in honom i en hörna och han kan inte komma ut. Det är jag som gjort det, du som läser detta och alla andra. Detta är det samhälle vi har varit med om att skapa. Ett samhälle som byggt in utanförskapet i vårt samhällssystem.

    Jag vill leva i ett samhälle som bygger på pluralism och att människor skapar avtal mellan sig, utan ngn annans inblandning, inte staten, lagar, regler.Frivillighet och den avtalslagstifning vi har i sverige(som är från 1909 och funkar mkt bra)

    Vårt samhälle är i grund och botten ett bra samhälle, många grundläggande mänskliga principer gäller här. Men vi har fortfarande en tredjedel av befolkningen i utanförskap. Det har inte bara med hudfärg utan mer om att är man lite annorlunda, då är man utanför.

    Staten är inte lösningen på problemet, staten är problemet.!

    SvaraRadera
  2. :-) huvvet på spiken! "Staten ÄR inte lösningen på problemet. Staten är PROBLEMET!" Strålande! När staten drar sig ur det här eländet kommer en helt ny värld av nya mötesplatser att skapas för den som är skyldig och den som ska ha pengar. När staten drar sig ur och lämnar över åt parterna - som man gör i andra länder!! - så kommer parterna också hitta lösningar på ett problem som idag är megabautamajorstort.

    //Ulrika

    SvaraRadera