fredag 6 november 2009

Ekonominyheterna TV4

First but not least!
Jag har nu tagit för vana att skicka med ett musikstycke till varje inlägg jag gör. Detta kanske fortsätter, kanske inte. Ingen, allra minst jag och du, kan vara säker. Men jag tänker lägga om rutinerna något här. Musikstycket kommer först numer. På så sätt kan du, om du vill, lyssna på vad jag tycker förstärker innehållet i inlägget, och det medans du läser. Vill du inte lyssna? Tryck då inte på playknappen!



Så till saken.

Jahap så har Kronofogden tydligen igen släppt nya statistikuppgifter. Nu är det IGEN kommunikationsskulder som drar på sig uppmärksamheten. Någon gång i början på nästa år bör det vara dags för SMS-lånen igen. Länk till TV4 Ekonominyheterna. Jag är alltså med och uttalar mig i typ 5 nanosekunder.

Jag har för vana att INTE titta själv när jag är med på tv. Det är en ångest som övergår det mesta jag varit med om och för att jag inte ska bli för nervös och självmedveten så tittar jag helt enkelt inte. Det innebär inte att jag inte vet vad som händer, många ställer upp och berättar för mig, men jag väljer som sagt att inte själv titta.

Så till vad jag tycker om "kommunikationsskulderna".

1. (Vilket jag också sagt) att diskutera enskilda delar av en ekonomi, här kommunikationsskulder, är helt fel fokus. Det är som att titta på enskilda små vattendroppar i ett stort hav av vågor när man utifrån symptom ska åtgärda en sjukdom.

2. (Det är tur man har bloggen så man kan förklara sig!) kommunikationsskulder är ett för vitt begrepp. Ungdomar har en ingång i skulder. Vuxna en annan.

Fokus - obestånd är obestånd. Obeståndsjuridiken är - fortfarande! - oerhört komplicerad och gemene man är lämnad åt sig själv, sin förmåga och sin kunskap att göra rätt, hävda rätt protest och att mota vargarna från dörren.

Jag hävdar: Man kan inte titta på enskilda skulder för sig, utan vi som samhälle måste bestämma oss för hur vi ska se på SKULDER. Inte avgränsade skuldområden (ex. kommunikationsskulder, sms-lån o.s.v.) inte vilken sorts räkningar som blir obetalade utan VARFÖR räkningar inte betalas. Upprepar, fokus på VARFÖR räkningar inte betalas.

Räkningar stannar som obetalade FÖR DET FINNS INGA PENGAR! Hur svårt ska det vara att fatta? För det absoluta flertalet fallerar betalningar pga av DET FINNS INTE PENGAR ATT BETALA MED!

Kommunikationsskulder - suck. IGEN! Man fallerar i betalning för att DET FINNS INTE PENGAR ATT BETALA MED!

och då har vi lite olika variabler att räkna med här.

En ung person som går ner i matvaruaffären eller ÖB för att köpa vad han/hon nu ska köpa möts av ett massivt mindpåverkande artilleri som går ut på att locka till impulsköp. Den unga människan i vuxenvardande får en tjusig, vältalande, lockande och pockande person framför sig som hävdar att "telefonen är gratis!" och slänger den nyaste, finaste mest prestigefulla mobilen i handen på den 18-åriga personen i full process mot vuxenvardande. Juridiskt ansvarig, ja, men mogen ansvaret? Inte säkert.

Så skrivs avtalet på 2 år under av 18-åringen. Han/hon har 10 500/år i säker inkomst. Men det spelar ingen roll. Undertecknat av myndig är undertecknat. Innan pensionsåldern har nog telekommunikationsföretaget fått betalt.. Med statens hjälp. Hepp!

Det är annorlunda för den mamma/pappa/vuxne som har ansvaret för ett hushåll. Han/hon kanske inte kan betala för han/hon har fogden efter sig redan, för han/hon har fått en betydligt sämre inkomst än förra månaden OCH KAN INTE BETALA alla räkningar. Hur ska han/hon prioritera? Kommunikationskostnader framför mat, hyra och el? "Göra rätt för sig" gentemot kommunikationsbolaget före att säkerställa att hushållet, kanske med barn, har tak över huvudet och mat i magen?

Det är så dumt det här.

Kommunikationskostnader är inte det som spelar roll. Kronofogdens uppdrag spelar roll, ska man utmäta en person som inte KAN betala? Kan man inte tänka sig att de parter som är sammanlinkade av avtal själva försöker komma överens.

Läs inlägget nedan, Missbrukade och slagna människor. för referens. Jag tycker inte att kommunikationsskulder kan viftas bort med yada yada yada. Leverantörerna måste också tvingas ta sitt ansvar!

//Ulrika Ring
Insolvens stockholm

pingat på intressant.se och twingly.

5 kommentarer:

  1. Jag såg ditt inslag. Det var inget fel på dig, Ulrika, men däremot på inslaget...

    Inget om VARFÖR folk hamnar i skuldfällor, bara detta konstaterande "oj vad folk kommunicerar och telefonerar utan att betala för sig..." Förstår att TV4 hade klippt bort allt väsentligt. Du fick dock sagt att om man ska välja mellan en räkning av den här sorten eller mat, så väljer man att äta.

    Du gjorde så bra du kunde, ingen annan hade gjort det bättre efter dom förutsättningarna.

    Fortsätt i samma stil! Det är viktigt att vi syns!

    Ulrika For President!

    SvaraRadera
  2. jag vill inte bli president. Så slopa det på en gång!

    Men vad jag vill är att alla ser att utmätning är orimlig! som den ser ut nu...

    SvaraRadera
  3. Klart att du ska bli president!

    SvaraRadera
  4. Jag tyckte du gjorde ett bra jobb Ulrika, och gör ett bra jobb, för alla skuldsatta, med tanke på hur lite folk vet i samhället. Jag kollade på klippet på nätet, då får man reklam innan det börjar, vad tror du det var reklam för... Telia. Är det riktad produktplacering?

    Fortsätt i samma stil, Ulrika.

    SvaraRadera
  5. Mycket bra inlägg av dig trots kort och sönderklippt tid i inslaget Ulrika.

    TV4 (och andra media) vill tyvärr inte ge ordentlig tid till väsentligheter. De måste köra med krigsrubrikstilen för att locka tittare. Sagt inte för att försvara dem utan mer för att visa på att de själva är en del av sälj-sälj-sälj inställningen i samhället. När de och andra sålt sin reklamintäktstid så ger de blanka f-n i vad budskapet egentligen går ut på. Tex att locka unga, okunniga, överskuldsatta, mfl till att köpa/konsumera över sin möjlighet att ha råd med i sin ekonomi.

    Det är som du också sa i inslaget, att de som står vid affären, t-banan, etc och KRÄNGER på förbipasserade ekonomiska omöjligheter (för många). Nej, det är DE (dvs bolagen) som borde stå med skulden själva när de på inget sätt gör någon form av analys eller koll på vad för möjligheter som deras offer har att betala/fullfölja sina impulsköp. Ångerveckor och annat i all ära, men de flesta drar sig för att "ångra" sitt impulsköp, de skäms helt enkelt och så försöker de att "göra rätt för sig" men har en helt iskall och ekonomiskt överlägsen motpart, som snabbt som ögat lämnar över skulden till inkasso/fogde med känt resultat.

    Men försök bearbeta den från TV som kontaktade dig för detta inslag, kanske så kan de så småningom intressera sig för viktiga och riktiga fakta kring de överskuldsattas situation i Sverige idag.

    /Rune

    SvaraRadera