måndag 30 november 2009

Signalsystem

Jag har helt snöat in på att Utsökningsbalken är feltänkt. Helt enkelt, kort och gott, feltänkt. En irrationell lag som har tappat fotfäste och som tillåts ställa till med enorma konsekvenser.

Och nu vill man ställa till med ännu mer oreda. Ingen kan väl undgått att jag - för att uttrycka mig diplomatiskt - är minst sagt skeptisk till förenklad löneutmätning. Med betoning på "minst sagt". Och skeptisk.

Ju mer jag tänker på det desto mer förbluffad blir jag. Jag förstår uppriktigt inte vad man vill och tror sig lösa, annat än att fixa problemet med Kronofogdens ökande arbetsbörda.

Jag funderar och funderar. Men kommer inte framåt och förstår inte. Tror Kronofogden på fullt allvar att om man totalschabloniserar utmätning så kommer det förbättra en situation som idag är katastrofal? Klarar man så dåligt att räkna ut att generaliseringar, oavsett ämne, ALLTID ökar risken för felbehandling? Har man inte koll på de mest grundläggande i samhällskunskap? Herregud vi lär våra barn som går i lågstadiet att betrakta omgivningen som ett kollektiv av individer. Och här sitter vuxna människor och på allvar argumenterar för att schablonberäkningar ska underlätta. Och alla sväljer påståendet! Riksbanken säger överhuvudtaget ingenting.

Det är verkligen förbluffande hela förslaget. Förbluffande. Jag tycker att man har diskuterat just schabloner inom olika verksamheter sedan urminnes tider. Jag har uppfattningen att alla dessa diskussioner noggrant har dissat schabloner för att det är för nyanslöst.

Men nu ska man alltså trassla dessa schabloner genom lagstiftningsapparaten. Man kommer antagligen lyckas. Och jag sätter en skinande blank enkrona på att inom 6 månader efter schablonernas totala övertag kommer rubrikerna. Om hur illa människor far. Och det här tänker jag måste den mest ointresserade kunna räkna ut. Den enda schablon som kommer fungera är högsta gemensamma nämnare. Utsökningsbalken måste skrivas om. Ses över och skrivas om. Den måste helt enkelt kliva in i 2000-talet.

//Ulrika Ring
Insolvens Stockholm
Insolvens Stockholm på Twitter
Insolvens Stockholm på Facebook
Dela
pingat på intressant.se och twingly.

3 kommentarer:

  1. Det är ju tyvärr så Ulrika att det finns fortfarande ett uns av hopp hos dig att fogden på något sätt skulle vara intresserade av att hjälpa personer som hamnar i deras klor. Efter att ha varit offer för deras utstuderat grymma metoder under många många år, så VET jag att fogden är inte intresserade av något annat än att bevaka sina egna intressen.

    Där kommer det nya förslaget in. Ett förslag som på sikt kommer att ställa till det än mer för de flesta som kommer i fogdens väg, skapar ju på sikt ett större "behov och efterfrågan" på deras "tjänster". De vill helt enkelt bevaka sin tilldelade makt och helst utöka den än mer.

    Att de går ut och försöker vinna trovärdighet genom GD:s uttalanden, faller ju platt till marken när man ser till hur lång tid som gått sedan hennes utspel utan att ett enda dugg gjorts för att förbättra situationen för oss överskuldsatta. Ovannämnda förslag är ju ett steg i totalt motsatt riktning mot det hon säger sig vilja, så trovärdigt var det inlägget från hennes sida.

    Nej, tyvärr så kan inte något varaktigt och värdefullt förändras i utsökningsbalken så länge fogden och andra tjänstemän (tex inom finansdepartementet) samt inkassomaffian ska vara med som remissinstanser på förändringsförslag. Att tro att de självmant skulle undergräva sin makt och ge bort lättförtjänta inkomster är bara naivt. Vi överskuldsatta måste driva saker hårdare och försöka få fram någon politisk "stridstupp" som vågar och orkar driva på dessa frågor, dagens politikermesar är inte de rätta personerna för detta uppdrag.

    /Rune

    SvaraRadera
  2. Ett litet inlägg beträffande kronofogdens förslag om att göra chablon beräkningar! Var in och läste fogdens tankar, motiveringar respektive varifrån dom hämtad idéerna till detta... Korrigera mig gärna ni som förmodligen är mer insatta än jag! Men, enligt fogden har dom tittat på vårt grannland Finland. Så långt allt väl, tänker jag.

    Finlands motsvarighet till kronofogden gjorde en storskaligt förändringsarbete för att dels hjälpa s.k evighetsgäldenärer ur deras klor. Eftersom de kostar samhället oerhört mycket mer
    än det är möjligt att driva in... Sedan så ville dom även sätta "P" för de ex inkassobolag som använder k.fogden som ett inkassobolag, genom att ett flertal ggr/år begära handräckning av den statliga myndigheten. Men, ej att förglömma för att underlätta för skuldsatt, så att dom åter kan bli normal konsumenter i samhället ngt alla vinner på i förlängningen, så har dom skapat en sorts fördelaktiga "lån" för skuldsatta. Att brukas till att betala sina skulder med...

    Men, men.., den svenska k.fogden har tappat ett flertal av den finska förändringen. Ja! dom säger att dom tittat på Finland! Gott och väl, men den svenska kronofogden tänker att med denna chablon beräkning så ska skuldsatta bli mer motiverade till att arbeta? Arbeta övertid, extra o.s.v De skuldsatta ska även så bli mer motiverade till att byta bostad????

    Jag har haft skulder hos fogden sedan våren 1983! Jag har sett och hört allt möjligt märkligt under åren. Har även stångat skallen blodig mot den dysfunktionella organisation som växt fram, med ett endast intresse att motsvara regeringens krav på att gå med vinst!!!!

    Tidigare hade man exempelvis en handläggare som man lärde känna, eller mer korrekt lärde känna gäldenären. Eftersom man ofta som skuldsatt mår dåligt var det av stort värde... I dag ska man dividera med en massa olika personligheter och åldrar inom ett team. Det är heller inte ovanligt att dom glömmer att notera information som man ger dom telefonledes. Ex. som när jag talade med en team medlem i måndags och gav henne min nya adress i England...

    Åter till chabloner och copy cat´s visioner av den finska modellen! Hur tänker kronofogden att ngn med kreditanmärkningar ska fixa nya bostäder?? Vilka hyresvärdar står i kö för att ta emot oss? När jag bytte min hyresrätt i Stockholm för drygt 20 år sedan så skrev min dåvarande hyresvärd en rekomendation att jag var en tillförlitlig hyresgäst, ej störande och att jag skötte mina ekonomiska åtaganden utan problem. Det vill säga att jag betalade min hyra utan påminnelser... Fixade även så en rekommendation från min arbetsgivare, som jag haft ett flertal år. Men den tilltänkta hyresvärden sa trots det Nej! När jag belyste att det var möjligt att se vad skulder som jag hade kreditanmärkningar för, inga hyror, el etc..... Men "Icke sa´Nicke"! Jag fick kontraktet till slut i alla fall, men endast genom en viss listighet. Ställde frågan högt bland arbetskamrater och vänner om någon ev kände någon inom det hyresbolag som det gällde... Men hur många kan ha en sådan tur? Om nu inte kronofogden tänker sig in i fastighets branchen...??

    Sedan menar jag om man ska kopiera någonting så varför i så fall inte fullt ut? Varför endast 25% eller mindre?

    Eva on the run.....

    SvaraRadera
  3. Dubril Loan Firm erbjuder säkra och osäkra lån till privatpersoner , privata och offentliga etablering utan säkerhet.
    Vår räntan är till ett bra pris på 2% och vår lånet processen / upphandling är det bästa du någonsin kan få.
    Vi erbjuder en mängd i lån och för något rimligt skäl.
    Kontakta oss idag för ditt lån via,
    E-post: dubrilloanfirm@gmail.com
    Skype: dubrilloanfirm

    SvaraRadera