onsdag 4 november 2009

Ny onsdag

Det har av olika anledningar blivit så att jag bloggat mer eller mindre bara på onsdagar nu ett tag. Det är mer att det blivit så än att det är tänkt så. Det jag vill säga är att bloggen inte på något sätt ska betraktas som en "onsdagsblogg". Att det just nu är endast onsdagsinlägg beror helt enkelt på att jag just nu har lite "egna" saker som ligger emellan mig och bloggen. Men det går snart över ska ni se.

Hursomhelst, idag är det då dags att fundera lite över Kronofogden. Jag har läst de andra bloggarna och det är så väl värt att läsa. Det spänner över och täcker så många bra vinklar och visar på det jag (mest hela tiden) tar mig för pannan, hur oerhört komplext problemet med indrivning och utmätning och införsel och (ja, vi ska väl kalla en spade för en spade och låta kärt barn med många namn lyss till endast ett enda:) EKONOMISKA SANKTIONER är. Ett komplicerat system av regler och "förrättningar" och "bäst före datum" och konsekvenser man behöver en 5 årig utbildning - juridik - plus internutbildning ovanpå det för att förstå.

Jag kokar ner hela den grumliga soppan till endast statliga ekonomiska sanktioner. Sanktioner mot medborgaren ska jag tillägga. Hur vi än vrider och vänder på problemet är det precis det det handlar om. Ekonomiska sanktioner. Och ekonomiska sanktioner står just under våld och frihetsberövande på straffskalan.

Mellan den som ska ha pengarna och den som pengarna ska tas från pågår en högst ojämbördig kamp. En kamp som är snudd på lyteskomisk när man jämför de olika sidornas resurser.

Mellan dessa två står en stadig och maktfullkomlig myndighet, Kronofogden, och slår sig för bröstet och säger med tordönstämma "Vi Ska Vara Neutrala. Vi Får Inte Ta Parti Eller Arbeta För Någondera Sida". Vilket endast spär på det lyteskomiska.

Kronofogden är en inte så lite schitzofren myndighet. Vi har å ena sidan en mycket väl underbyggd rapport, Alla vill göra rätt för sig, som beskriver bakbundenheten, orättvisan och hopplösheten i löneutmätning. Å andra sidan har vi en hord med snudd på gäldenärsfientliga tjänstemän som tjuvrider paragrafer och utnyttjar okunskapen hos gäldenärskollektivet för att TVINGA pengar från den enskilda gäldenären till företagen. Jag får inte ihop bilden.

Kronofogdens verkställighet har störst kontaktyta mot gäldenärskollektivet. I sin dagliga verksamhet har de kontakt med mängder och åter mängder av gäldenärer. Under ett år typ mer eller mindre alla 488 000 personer. Man skulle kunna tro att en myndighet, med så stor probleminsikt som rapporten Alla vill göra rätt för sig uttrycker, skulle ta till sig informationen och om inte hjälpa gäldenären, så åtminstone informera om självklara rättigheter som kan förhindra vidare skuldsättning?
Att verkställigheten ägnar tid åt att upplysa gäldenären om vilka lösningar som finns.
Att verkställigheten informerar om skuldsanering, att verkställigheten informerar om hur proceduren kring underhållsstöd fungerar vid utmätning, att verkställigheten informerar om hur återbetalning till FK kan göras som tillägg så gäldenären inte betalar ur eget normalbelopp o.s.v.

Men det verkar man inte skicka ut olika ställningstaganden om, ex "enligt lagutrymmet si och så ska vi göra så och si" och om det nu skulle vara så att man gör det, så är det nog få tjänstemän som bryr sig i det...

Man kan tänka sig att en grundtes för "neutral" skulle vara att man förhåller sig likadan åt alla håll? Alltså om man inte underlättar för gäldenären så ska man heller inte underlätta för borgenären. Eller underlättar man för borgenären så ska man också underlätta för gäldenären? Så upplever inte jag att det är.

Vi kan ta Svensk Inkassos stora fina konferens man höll för någon tid sedan. En punkt på dagordningen var visst att KFM informerade om hur det nya systemet för ingivning av ärenden är konstruerad. Detta antar jag skulle vara för att förenkla något? Men om man kan förenkla för borgenären kan man inte tänka sig att förenkla för gäldenären? När man nu har så stor kunskap om hur svårt och krångligt systemet är och hur dåligt rustad gemene man är för att hantera problematiken kan man inte tänka sig att man gjorde det som lagstiftningen berättar att myndigheter ska göra genom sin upplysningsskyldighet? PEKA MED HELA HANDEN! *pust*

Visserligen har Kronofogden ett av lagstiftarna givet uppdrag. Det måste betyda att ytterst ligger ansvaret hos lagstiftarna. MEN... Men jag tror inte jag vill stanna med allt ansvar där. Även kronofogden har ett ansvar. Och, jag upprepar, precis som man sagt och berättat i sitt diskussionsunderlag inför önskelistan "förenklad löneutmätning" så har praxis blivit mer strängt och hårdare än vad lagtiftarna avsåg. Så utan ansvar är dom inte. Men man har inte gäldenärens bästa för ögonen. Man har heller inte ett neutralt förhållningssätt. Man har däremot borgenärens bästa för ögonen.

Tennesse med sin "sixteen tons" beskriver gäldenärens situation alldeles utmärkt!


Andra bloggar om samma sak.
Noll Koll
Ljuramannen
Dwight
Skuldsatt
Obeståndsbloggen
Villerider
Systemsnyltarna

Nätverket för överskuldsatta, Fattiga-Riddare, har iordningsställt en separat del av forumet för att möjliggöra fortsatta diskussioner. Den delen av forumet är helt öppet, man kan skriva som gäst och behöver inte registrera sig överhuvudtaget. Vi hoppas du vill fortsätta diskutera frågan där. Länk till Fattiga Riddares forumdel bloggkommentarer.


//Ulrika Ring
Insolvens Stockholm

pingat på intressant.se och twingly.

4 kommentarer:

  1. Ja, tjänstemännen på Kronofogdemyndigheten är ganska roliga om man gillar absurditeter. Senast jag besökte deras högkvarter så passade jag på att fråga hur skuldsannering fungerar. Svaret jag fick var att det var inget dom hade lust att befatta sig med utan det fick jag gå till Norrköpings Kommun och diskutera, det var helt enkelt för krångligt och det var jag tvungen att begripa.

    Och receptet på napalm är som följer; Hetta upp bensin till....

    SvaraRadera
  2. Jag tycker du fick ihop det bra, Ulrika. Kronofogden är sannerligen en märklig instans...

    SvaraRadera
  3. Det lyftes helt klart av Tennessee Ford!

    jag hör numer så många historier om myndigheter runt om i Sverige där allt ifrån kommunala (ex soc och hälsovårdsmyndigheten) till statliga (skattemyndigheten och KFM och försäkringskassan m.fl m.fl) att, om ens en tredjedel är sant, det är tveksamt om det går ändra strukturerna utan att strukturera om typ allt.

    Jag ska skriva om en ny liten sak imorgon som innefattar Pizzabagare och kommunens hälso och vaddetnuhetermyndighet.

    hej hopp! Well done ALLA både bloggare, läsare, administratörer och leverantörer!

    We´ll meet again
    don´t know where... *visslar*
    //Ulrika

    SvaraRadera
  4. Ulrika,

    Tack för ett lysande blogginlägg. Men jag kan inte hålla med dig helt på en punkt. "Ekonomiska sanktioner" kallar du det, javisst är det i grunden en ekonomisk sanktion vi överskuldsatta råkar ut för, men du är för snäll i den beskrivningen.

    Det som Sverige egentligen infört är Statligt Sanktionerad Psykisk Tortyr! Det är riksdag och regering (=staten) som stiftat de vansinniga lagar som fogden, med statligt ekonomiskt stöd, kan använda för att slå sönder vardagsliv, jobbsituation, familjer, barn/föräldrarelationer, mm och även naturligtvis den ekonomiska situationen för SÅ många medborgare i dagens Sverige.

    I mina ögon är det (av mig själv också upplevd som) ren och blodig Tortyr!!

    /Rune

    SvaraRadera